Hoe verminder je het risico op diabetes?

Check je bloedsuiker, verbeter je leefstijl en verminder je risico op diabetes

Wist je dat 20% van de bevolking prediabetes heeft, zonder het van zichzelf te weten? Uit onderzoek blijkt dat verbetering van je leefstijl helpt om te voorkomen dat je daadwerkelijk diabetes ontwikkelt. Daarom is het belangrijk dat je jezelf bewust bent van jouw risicofactoren en leefstijl. Dit is wat je moet weten over diabetes en het verminderen van je risico erop.

Prediabetes beïnvloeden door leefstijlverbetering
Prediabetes is te beïnvloeden met een verandering in je leefstijl.

Hoeveel mensen hebben diabetes?

Volgens het Diabetesfonds hebben 1,2 miljoen Nederlanders diabetes. Dat is 1 op de 14 mensen. Mannen hebben iets vaker diabetes dan vrouwen. Daarnaast hebben naar schatting ruim 1,1 miljoen Nederlanders prediabetes. Prediabetes is een voorstadium van diabetes type 2. Iedere week krijgen in Nederland 1000 mensen de diagnose diabetes.

Diabetes komt dus vaak voor en de groei van het aantal patiënten neemt alsmaar toe. Van de huidige volwassen Nederlandse bevolking van 45 jaar en ouder ontwikkelt naar verwachting 1 op de 3 mensen in de toekomst diabetes type 2. Dat betekent dat er in 2040 in Nederland ongeveer 4 miljoen volwassenen met diabetes zijn.

Wat zijn de risicofactoren voor diabetes?

Er zijn verschillende risicofactoren voor diabetes type 2, waaronder:

  • Leeftijd: vanaf 45 jaar stijgt de kans op diabetes.
  • Een hoge bloeddruk;
  • Overgewicht;
  • Weinig beweging;
  • Wanneer diabetes voorkomt in je familie;
  • Prediabetes.

Wat is prediabetes?

Prediabetes is een voorstadium van diabetes. Je bloedsuikerwaarden zijn dan al wat verhoogd, maar nog niet zoveel dat je al kunt spreken van diabetes. Als je prediabetes hebt, ervaar je ook nog niet de symptomen van diabetes, of maar in lichte mate. Wel is het goed om te weten dat ook prediabetes al gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Niet alleen leidt onbehandelde prediabetes vaak tot diabetes type 2. Prediabetes kan op zichzelf ook al leiden tot schade aan hart en bloedvaten. Doordat ook kleine bloedvaten (haarvaten) in de ogen beschadigen, gaan ook je ogen achteruit.

Prediabetes is te beïnvloeden met een verandering in je leefstijl. Als je op tijd start met gezonder leven, kun je prediabetes omkeren. Je voorkomt dan dat het erger wordt en dat je op den duur diabetes ontwikkelt. Om te bepalen hoe jouw gemiddelde bloedsuikerwaarden op dit moment zijn, kun je je bloed laten onderzoeken.

HbA1c waarde testen

Met de HbA1c waarde meet je de gemiddelde bloedsuikerwaarde van de afgelopen 2 tot 3 maanden. Is jouw bloedglucose te hoog, zoals bij diabetes het geval is? Dan blijkt uit de test een verhoogd HbA1c. Het bepalen van een HbA1c waarde geeft meer inzicht in je bloedsuikerwaarden dan een nuchter geprikte glucose. Dat is namelijk een momentopname.

Met een de PostYourLab Diabetes test, controleer je eenvoudig zelf jouw HbA1c waarde. Je laat hiervoor bloed prikken, wat vervolgens in het laboratorium wordt onderzocht. Aan de hand van je bloedwaarde kun je zien hoe je er op dit moment voor staat, zodat je hierop direct kunt anticiperen. Lees hier meer over de Diabetes test.

Hoe verminder ik mijn risico op diabetes?

Je kunt je leefstijl aanpassen en gezonder gaan leven, waardoor de kans om diabetes te ontwikkelen afneemt. Maar hoe doe je dat? Om de kans op diabetes te verminderen of prediabetes terug te draaien, kun je:

  • Gezonder eten: Dit betekent dat je voldoende gezonde en gevarieerde voedingsstoffen binnenkrijgt. Denk hierbij aan vezels, gezonde onverzadigde vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen. Tegelijkertijd beperk je de inname van geraffineerde suikers en ongezonde verzadigde vetten. Een voedingspatroon met veel groente, fruit en volle granen is goed voor je.
  • Een gezond gewicht behouden of bereiken: Overgewicht is een belangrijke risicofactor voor het ontwikkelen van diabetes. Ben je te zwaar? Probeer dan wat gewicht te verliezen voor verbetering van je gezondheid.
  • Regelmatig bewegen: Lichaamsbeweging helpt om ongevoeligheid voor insuline te verminderen en de bloedsuikerspiegel te verlagen. Beweeg minstens 30 minuten per dag.  
  • Stoppen met roken: Het roken van sigaretten verhoogt het risico op het ontwikkelen van diabetes.

Door deze veranderingen in je leefstijl door te voeren, bent je goed op weg om je risico.